Stadig på flyttefot.

Mange barn som har flyttet mye i sitt liv, har erfaringer som de voksne ofte ikke fremhever eller verdsetter, verken på skolen eller i samfunnet. Det kan være barn som har foreldre som jobber som diplomater, i forsvaret, misjonærer eller som har arbeid i internasjonale organisasjoner. 

Dette er også erfaringer som ligner barn med en eller begge foreldre med innvandrerbakgrunn ofte har. Det er barn som er i en omstillingsprosess gang på gang. I den prosessen tilegner de seg erfaringer og kunnskaper som gir dem en unik kompetanse. Kompetansen de har mulighet til å utvikle flere språk, flere referanserammer, utvidede perspektiver, de kan pendle fra den ene virkeligheten til den andre og raskt velge handlingssett som passer best i konteksten, de integrerer noe ukjent med det kjente uten å meste seg selv, de kan inneha et utvidet repertoar av normer- væremåter og konvensjoner- inklusiv religionsrelaterte normer og tradisjoner, og de kan opparbeide endringsdyktighet med hensyn til raske omstillinger for å nevne noe. Samtidig som denne kompetansen er en styrke og en ressurs for barn, er det få eller ingen i klassen som har de samme referanserammene. De har få de kan dele erfaringene sine med. Mange blir ensomme med de erfaringene de har.

Annerledes

For noen år siden leste jeg Berit Dahls bok «Bortsendt». En bok om ensomhet og lengsel etter et hjem, hos misjonærbarn som vokste opp på internat. Barn som flytter mye, kan ha erfaringer som gjør dem annerledes enn barn som bor mer stabilt i barndommen. Mange flyttinger kan ha både sterke og svake sider ved seg. Barn med mange flyttinger i sin barndom kan være tilpasningsdyktige, men også bli uengasjert i det nære. De kan være rastløse og rotløse.

De barna som flytter til et nytt samfunn, by eller skole har ofte opplevd så mange atskillelser fra personer de blir glad i, at de etter vært ikke tør å knytte nære bånd til nye mennesker. De er alltid klare til å ta farvel med personer og ting de er glad i. De kan beherske flere språk eller dialekter, men noen kan også bli halvspråklige.  Ta godt vare på disse barna. De bærer på kunnskap, kompetanse, erfaringer som er gull verd. De må blir sett i barnehage og skole. 
Reklamer

1 kommentar

Filed under Foreldre, barn og skolen

One response to “Stadig på flyttefot.

  1. Willy

    I Forsvaret er det mange familier med barn som flytter ofte, men trenden de siste årene har vært at offiseren har valgt å pendle mens familien har blitt boende på samme sted (hvilket igjen gir andre utfordringer i form av bare den ene får hovedansvaret for den daglige oppfølgingen av barna).
    Det er skrevet flere oppgaver på våre skoler opp gjennom årene over temaet «barn og flytting» hvis du er interessert.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s