Et moderne menneske.

I dag har jeg ryddet i noen gamle esker. De var fulle av gamle minner. Noen av minnene var fra en turbulent fase i livet. Og i den ene esken fant jeg en tekste jeg hadde hengende over min seng for omlag 14 år siden. En tekst som hjalp meg å holde balansen, hver gang jeg stod på en gyngende grunn. Det var en fase i livet, hvor mine valg førte meg på en ny ukjent vei.

Milano 2011

Mye skulle læres, og mye skulle avlæres. Jeg hadde en drøm og en visjon, og jeg visste at jeg måtte ikke tvile. Jeg måtte ikke miste mitt mål ut av synet. Veien var tung og lang. Det var stunder, perioder, tvilen og usikkerheten kastet skygger over målet. Og jeg kunne når som helst gi opp. Jeg regner med du også kjenner igjen denne tilstanden. De fleste har vært igjennom slike faser i livet. Hver gang jeg var på en gyngende grunn, tenkte jeg  at det kan hende kilden er rett rundt svingen. Selv om jeg kun ser mørke skyer rundt meg, så kan det hende at det er en solstråle som kaster lys over min skjebne, jeg må bare se nøye etter. Jeg kan ikke gi opp, slik som det moderne mennesket gjorde. Teksten om det moderne mennesket leste jeg veldig ofte. 

ET MODERNE MENNESKE!

Det var et moderne menneske som gikk seg vill i ørkenen. Sola skinte så ubarmhjertig at den holdt på å ta knekken på ham. Men plutselig så han en oase i det fjerne. – Det må være et Fata Morgana, tenkte han, – en luftspeiling som lurer meg.

Han nærmet seg oasen, men den var der fortsatt. Han så fikentrær, gresset og kilden. – Det må være sulten som får hjernen til å gå helt i spinn, tenkte han. Han hørte vannet som rislet, men tenkte: det er nok bare ønsketenkning. Uff at naturen kan være så grusom, at den skal kunne narre folk på denne måten…

Litt senere ble han funnet død av to beduiner. – Kan du forstå dette, spurte den ene, -fikenene vokser nesten inn i munnen på ham, kilden er like ved, og her ligger han utmattet av sult og tørst. Da sa den andre beduinen: – Han var et moderne menneske.

4 kommentarer

Filed under Andre interesse områder

4 responses to “Et moderne menneske.

  1. Det er tydelig at det moderne mennesket ikke har noen illusjoner igjen. Man tror tilogmed ikke på det man ser med sine egne øyner….

  2. Hei

    Dette var verdt å lese. Jeg skal legge det på minne!

    TAKK!

    Vargas

  3. Nikolai Hoftun

    Et stort spørsmål? Hvis man er ute i ørkenen og opplever dette. Man ser syner, man ser vann langt der fremme. Er det sånn at de mest logiske menneskene ville ha blitt lurt av dette?
    Er det sånn at logikken forsvinner når man er tørst og holder på å dø av tørst? Eller kan den mest logiske menneske i verden skjønne at dette er tull og dermed dø av tørst og ingen som finner han vet om hva som er riktig?
    Forsvinner logikken i logiske mennesker virkelig så lett?
    Noen som vet?

  4. Den teksten satte virkelig et lite støkk i meg… Når noe har vært vondt lenge, nekter man rett og se at man igrunnen har det flott, at det faktisk ikke er noe som narrer oss!
    Kanskje jeg skal henge den over sengen min selv?

Legg igjen en kommentar

