Kvinners ferie-kart har de andre skilt?

Duomo di Milano

 Enkelte hevder at kvinner ikke kan lese kart. Jeg tror kvinner leser kart like godt som menn. Men kanskje noen av oss har ferie-kart med andre “skilt”.  Jeg husker ikke mange gateskilt i Milano, men jeg husker godt de skiltene som jeg tegnet inn i mine tankekart. 

– Hvor langt er det til “Duomo di Milano” fra hotellet? Spør jeg mannen i resepsjonen.

– Her er vi, sier han og tegner et kryss på kartet. Når du går ut av hotellet, går du til høyre til du kommer til veikrysset, og… og slik holder han på til han tegner en sirkel rundt Duomoen di Milano.

– Hvor lang tid tror du det vil ta?

– Det vil ta omtrent ti minutter, sier han og gir meg kartet.

Mine skilt

Jeg tar kartet, og går ut av hotellet. Snur meg mot venstre, og ser mitt første skilt, en stor vegg med en Armani reklame. En glattbarbert mann, i mørk dress, maskuline trekk og et vakkert smil. Kvinnen ved siden av han, hun med den slanke fine kroppen og med den tettsittende kjole i sølvgrå farge, legger jeg knapt merke til. Jeg tenker, det er disse to  jeg skal se, når jeg er fremme ved hotellet. Så snur jeg meg og går mot høyre, slik som mannen i resepsjonen sa jeg skulle gjøre.
Vegg i vegg med hotellet er det en bokhandel. I vinduet er det utstilt bøker av Paulo Coelho. Det er ved denne bokhandelen hotellet ligger. Det ble mitt andre skilt.

På hjørnet av gaten, er det en skobutikk med flotte lakksko i rødt. Med en tynn hel i børstet stål. Fantastiske sko, som passer til flere drakter og kjoler jeg har hengende i skapet hjemme. Disse skoene blir mitt tredje skilt. Det er de jeg skal se, når jeg kommer til lyskrysset, og skal finne tilbake til gaten med hotellet jeg bor i. På den andre siden av krysset, som fører meg nærmere Duomo di Milano, er det en Prada butikk, med en elegant hvit kjole med et stort sort belte med en fantastisk fin spenne. Neste skilt er en restaurant med runde bord dekket med duker med orange, signalgrønne og rosa prikker. Ved et av bordene sitter det to eldre damer og ler høyt.

En kirke, Brera kunstmuseum hvor Caravaggios berømte maleri “Nattmåltid i Emmaus” henger, en Gucchi butikk, et parfymeri, Santa Maria delle Grazie hvor Leonardo Da Vinci malte Nattverden, en restaurant

Supper in Emmaus (Leonardo Da Vinci) Bildet er lastet ned fra Google

med stor lysekrone og hvite duker, ble mine skilt frem til den gaten hvor jeg kunne se Duomo di Milano fra.


Skiltene får et nytt innhold


Dagen etter når jeg skal tilbake til Duomo di Milano, har skiltene forandret innhold. Eller fått et nytt perspektiv. Mannen med det vakre smilet er der fortsatt. Men nå lurer jeg på, dressen hans må koste godt over femten tjue tusen. Men han er sikkert verd det. Så snur jeg og går forbi bokhandelen med en liten hylle med engelsk litteratur. Bøkene som lå i den hyllen finner jeg på Ark, Tanum og  Norli . Ja de finnes overalt i Norge.
Jeg går forbi skobutikken, som selger skoene jeg kjøpte i går. Prada kjolen til fem tusen med et belte til to tusen, var ikke så fin likevel. Jeg er litt usikker på om det er kvaliteten på kjolen eller om det er bankkontoen min som påvirker min konklusjon.

Den flotte kjolen

Jeg går forbi butikken med den kjolen jeg aldri kommer til å glemme. Skredderen må ha hatt skoene mine i tankene når han sydde denne kjolen. Jeg tar et bilde av kjolen, jeg bare kan drømme om. 
Restauranten med de to eldre damene, er ikke så viktig lenger. Det er cafeen på motsatt side som er kjennetegnet nå. Det var der jeg satt og diskuterte norsk skolepolitikk i går kveld.
Mitt kart er fleksibelt, i bevegelse og det har få gatenavn. Men mitt kart har mange skilt som både berører følelser og tanker, derfor er det umulig å gå feil.

I Norge, hvor mesteparten av livet handler om familie og jobb, har jeg andre skilt. Der har jeg ikke nesten ikke tid til å se i butikkvinduene. I Norge handler det mer om å beregne god tid, slik at jeg har tid til å gå alle omveien, før jeg kommer til møtet. En halv time lenger enn det som er normal tid, for å komme til et sted, holder lenge.

Jeg tror enkelte kvinners ferie-kart har andre skilt.

Legg igjen en kommentar

Filed under Andre interesse områder

Legg igjen en kommentar

