Lengsel og frykt, for lyden av livet

Vet du hva det vil si å ha en lengsel og en frykt for lyden av livet? For noen år tilbake ble jeg kjent med en mors avmaktsfølelse, fortvilelse og betingelsesløs omsorg for sin unge datter Oda som pendlet mellom en slik tilstand. Oda orket ikke lydene av livet, samtidig som hun lengtet etter å få leve et normalt liv. Det livet hun levde før hun ble syk.

Et liv omringet av mennesker i bevegelse, lyder, lukter, vindpust, lys, nærhet, latter, tårer og alt det et liv rommer. Hun lengtet å kunne gjengjelde en klem fra mor, ikke bare ta imot. Et savn etter en reise sammen med far, en krangel med storebror, et hytteopphold med besteforeldrene, dele hemmelighetene med venninnene og kjærtegnene til kjæresten. Hun lengtet etter stresset på skolen, spenningen på håndballbanene, de gode middagene med familien og hyggen i stuen. Hun ønsket å tenke, drømme og håpe uten å bli utmattet av sine egne tanker. Alt dette og mye mer som til sammen heter livet, var det Oda ikke orket, men som hun lengtet etter aller mest.


Vekk meg når det er over


“Hvordan skal fremtiden vår bli Mikkel? Tror du dette er over neste måned? Neste år? Neste år må det være bedre, Mikkel, hva tror du? Si ja.”
“Live, jeg vet ikke.” Han var stille, det var alvor. “Jeg er sliten, jeg også,” sa han matt.
Jeg leser boken til Live Landmark, “Vekk meg når det er over”. En bok som tar oss med på en reise hvor “lyden av livet, både blir en frustrasjon og en lengsel”. Det er en bok som lærer oss, at det er ikke så enkelt å skille mellom ressurssterke eller ressurssvake mennesker. Den som er ressurssterk i dag, kan bli den mest sårbare og ressurssvake i morgen. Den som er en “hjelper” i dag, kan bli en “hjelp trengende” i morgen. Det er en historie om en hel families pendling mellom håp og skuffelser, styrke og avmakt.

“Mamma, skal du være med?”
Jeg løfter på øynemasken.
“Nei, vennen min. Dessverre.”
“Mamma, når blir du egentlig frisk?”
“Til sommeren,” svarte jeg.
“Det har du sagt før,” sa han.
“Senest til vinteren,” sa jeg.
“Er du sikker,” spurte tiåringen med alvorlig blikk.
Jeg merket at mitt eget blikk vek unna.

Gjennom dialogene i boken blir  vi også kjent med at Lives univers. Hennes mann, Mikkels og barnas drømmer som også er satt på vent, på mange livets områder. Og om et menneske jakt etter å finne den “rette” medisinen og behandlingen som kan gjøre deg frisk. Den virker på deg. De som har hatt alvorlig sykdom i familien vil kjenne seg igjen. De vil sitte med en følelse av “akkurat der har jeg også vært”.

Ventetiden


Det er mange som har sett og som lever med sine nærmeste som lengter etter å få leve et normalt liv, uten sykdom og smerte. Lengter etter å finne noen som hjelpe dem ut av mørket, ut av smerten, ut av ensomheten, ut av kaoset og ut av “transit fasen”.
Alt står på vent til en uviss tid. Live ventet i flere år på å finne en diagnose, en forklaring og en behandling på sin sykdom. Men det er også mange som vet hva de feiler, de har fått diagnosen, men de står likevel på vent. Sykehuskøene og køene for å få psykologhjelp er lange. De og deres familier vet at denne ventetiden kan føre dem ut av livet av livets dør. Men kanskje helsevesenet ikke er klar over, hva det betyr å leve med en lengsel og en frykt for lyden av livet?

1 kommentar

Filed under Andre interesse områder

One response to “Lengsel og frykt, for lyden av livet

  1. Ja, ei bok til ettertanke. Innsikten i en slik hverdag får en neppe uten å oppleve det selv, men et gløtt inn i den får vi. Jeg deler mine tanker om dette her: http://bitly.com/mCjfSb

Legg igjen en kommentar

