Foreldre på banen!

Alle foreldre ønsker å veilede sine barn slik at de kan gjøre riktige valg i livet. Men for mange foreldre med innvandrerbakgrunn, blir det vanskelig å være gode veiledere, fordi de mangler innsikt i samfunnet de skal oppdra barn i. Barnas foreldre eller lærere som er deres veiledere kan vanskelig veilede dem, dersom de ikke kjenner veien. Veien som leder til å binde menneskene sammen, ikke splitte dem. Det handler om et samspill og et felles ansvar.


Treet med plastposen
Når en kjøper et tre fra et hagesenter, er det ofte et nett, en potte eller en pose rundt røttene. Det er fordi når man skal flytte en plante fra en jord til en annen jord, må røttene skjermes for skader. Når treet skal omplantes i ny jord, må den nye jorden gjøres klar for å ta imot den nye planten og skape gode forutsetninger for vekst.

Når folk flytter fra et sted til et annet blir deres ”røtter” eller ”sårbare kjerne” ubevisst dekket av en plastpose. Denne plastposen lages av å tviholde på identitet, språket, tradisjoner, følelser knyttet til et sted de har forlatt.

I årevis drømmer mange foreldre med innvandrerbakgrunn om å reise tilbake til hjemlandet, og dermed beholder de plastposen rundt røttene. De lever fysisk i Norge, men mentalt og emosjonelt i hjemlandet. Når posen ikke blir tatt av på flere år, får verken røttene eller fruktene næring. Det er lett å forstå hvorfor plastposen må av røttene, men det kan være vanskelig å forstå hvordan. Mange er redd for at de skal miste sin kulturarv, dersom de tar av posen.

Marginalisert ungdom

Vi lever i en mobil verden hvor mennesker er stadig i en flytteprosess. Flytting og omstillinger krever sterke føtter, sterk selvfølelse og noe stabilt i det ustabile. Sterke føtter kan barna få når de voksne ser barna lytter til dem og gir deres opplevelser en verdi. Når de voksne skaper trygge arenaer og gir barna rom for å sette ord på sine tanker og følelser, uten at de skal bli misforstått eller få kritikk.

Barn som vokser opp med flere kulturer må ofte gjøre vanskelige valg. Det som kan oppfattet som moralsk riktig hjemme, kan bli oppfattet som umoralsk i samfunnet. Som for eksempel ønsker foreldrene at barna ikke stille kritiske spørsmål til autoritetene, mens læreren ønsker at eleven skal lære å tenke kritisk og ha egne meninger. Også skal barna gjøre verdivalg og utvikle en sosial kompetanse som aksepteres av de voksne både på skolen og i hjemmet. Disse barna trenger først og fremst sterke føtter, slik at de kan pendle mellom to kulturer, uten å miste fotfeste. At de kan føle en tilhørighet både til storsamfnnet og til minoritetsmiljøene.

Den største fattigdommen barn og unge med kan oppleve i dag er at de ikke har tilhørighet til et fellesskap. Det er ingen som ser dem, kjenner navnene deres eller hvilke drømmer de har. Det er få som kjenner dem, men det er mange som har sterke meninger om dem. Når de da havner i negative miljøer, hvor de får aksept og tilhørighet, blir de definert som marginalisert ungdom og en mulig trussel for samfunnet. Og blir straffet for det også.

Et frukttre blir ikke bedømt etter kvaliteten på røttene, men etter kvaliteten på fruktene. Det krever god jord og at plastposen tas av. Barn og unge trenger foreldre på banen.

Se mer om foreldrenes betydning i barns læring på www.fug.no

Advertisements

3 kommentarer

Filed under Foreldre, barn og skolen, Integrering

3 responses to “Foreldre på banen!

  1. Linda Jakobsen

    Så viktig innlegg Loveleen.
    Utrolig mange barn som vokser opp rotløse og forvirrede fordi vi som voksne ikke evner å gi dem muligheten til å utnytte den utrolige gaven det kan være å vokse opp med arven fra 2 kulturer.
    Hvorfor er det å være «lik» en slik viktig egenskap. Ingen er helt lik noen andre. Vi er alle et produkt av våre opplevelser og erfaringer. Derfor kan jeg som etninsk norsk, med etniske norske foreldre si at jeg er et produkt av alle de kulturene jeg har møtt og vært heldig å være en del av. Så ikke lenger etnisk norsk men en «machlot», en miks.
    Jeg tror som deg at dersom foreldre og samfunn kunne starte å se at en slik identitet kanskje kan være vel så bra som det å være «lik», så ville det bli lettere for alle barn og unge som sliter med å finne seg selv. Finne roten. Hvis det var aksept for at det var barnet/ ungdommen som valgte hva som skulle være innholdet i denne miksen. hva de valgte å ta med, og hva de takket nei til,uten at det ble tolket av andre som at de avviste sine foreldres etniske bakgrunn eller den norske kulturen,, da ville barn vokse seg til stolte, sterke vakre trær som bar frukter vi bare kunne drømt om .

  2. Ønsker å dele opp strømregningen i to!!!!!!
    Det kommmer å gå????????????
    har aldrlig haft en så så stor regning fra før???????
    crazzzyyyyyyyy&

  3. Tilbaketråkk: FUG et lite tilbakeblikk. | Loveleenbrenna's Blog

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s