Islamhets: Jeg kan dessverre ikke være med!

Jeg ser på TV 2 nyhetene. Jeg ser demonstrasjoner mot muslimer.  Store folkemengder. De er mange og står sammen. De vet hvem som er deres fiende. De vet hvem de hater. Men jeg kan dessverre ikke være med, fordi jeg er ikke så skråsikker som dem. Jeg kjenner ikke slike muslimer som disse demonstrer mot. Jeg kjenner heldigvis heller ikke noen mennekser som er så fulle av hat som de som ble intervjuet på nyhetene.

Islamhets, hvordan kan jeg skille en muslim fra hinduer, sikher, buddhister, kristne, humanetikere, bahaier eller andre som ikke er muslimer?
Hets mot kristne: hvordan skal jeg skille en kristen fra en muslim, hindu, sikh, bahai, buddhist, humanetiker eller andre som ikke er kristne.
Hets mot hinduer: hvordan skal jeg skille en hindu fra en som er buddhist, kristen, muslim, sikh, humanetisker, bahai eller andre som ikke er hinduer?

Hets mot sikher: hvordan skal jeg skille en sikh fra en hindu, muslim, bahai, buddhist, kristen, humanetiker eller andre som ikke er sikher?
(…….)
Hvordan kan jeg skille mellom den troende og ikke troende når jeg ser folk på gaten?
Hvordan ser jeg forskjell fra et godt og et ondt menneske, når jeg sitter på stasjonen og venter på et tog?
Hvordan skal jeg skille mellom den fordomsfulle og den som ser på meg som likeverdig og møter meg med åpenhet?
Og så lenge jeg ikke er sikker på at jeg kan rettet mitt hat, min forakt, mitt ondskap, min smålighet og mine mørkeste tanker og handlinger mot den rette, kan jeg ikke være med på disse farlige bevegelsene og bølgene.
Må alle mennekser bære «merker/symboler» for å bli identifisert?
Og skulle jeg bli sikker på hvem de rette er, må jeg dessverre først begynne med kampen mot meg selv. Min egen forståelse, mitt menneskesyn, mine egne tanker og mine holdninger.
Jeg må begynne med min egen familie, jeg elsker høyt.

Ja hvem skal jeg hate, min mor eller min far som representerer både hinduisme og sikhisme, skal jeg hate mine svigerforeldre som er kristne, skal jeg hate mine kusiner og fettere som er gift med muslimer og katolikker og hva meg meg som ikke har en bestemt religion, skal alle de troende hate meg?

Jeg kan dessverre ikke være med!

7 kommentarer

Filed under Integrering

7 responses to “Islamhets: Jeg kan dessverre ikke være med!

  1. I totally agree with you Loveleen. This article represent the intellectual view you have. Beside of liking what you write I support your thoughts in this subject. The world has become a global village and to live in this «global village,» we have to respect other faiths and ideologies instead of ignoring them because ignorance bring hate and separation. Warm regards Hatef Mokhtar

  2. Tilbaketråkk: Tweets that mention Islamhets: Jeg kan dessverre ikke være med! | Loveleenbrenna's Blog -- Topsy.com

  3. Nei, jeg synes ikke at man kan dømme mennesker på utseendet eller hvilke merkelapper de har. Man burde se mennesker på bakgrunn av valgene de tar og hvordan de behandler andre mennesker, ikke hvilken gruppe de tilhører.

    Jeg vil heller ikke være med på å hate noen, og et oppgjør med vårt menneskesyn og fordommer kan vi alle trenge en gang i blant.

  4. Godt innlegg og jeg har, som deg om jeg forstår deg riktig, alltid vært litt undrende til denne «praksisen» om at alle muslimer må sto opp, stå til rette, ta avstand fra og være mot det noen andre har gjort kun på bakgrunn av at de deler samme religion.
    Det er en merksnodig ordning som tilsynelatende kun gjelder for muslimer.

  5. Julius

    Det er jo litt greit å legge skylde på noen andre en seg selv:)

  6. Aisha

    oh, hver gang jeg leser slike fantastiske innlegg klarer jeg ikke aa uttrykke hvor mye det fryder meg. Takk for utrolig bra innlegg! 🙂

Legg igjen en kommentar

