LOTUSBLOMSTENE OG ROSENE

Denne historien er hentet fra min bok Manzil, og handler om barn som omgivelsene oppfatter som litt annerledes. (Det er først og fremst andre som definerer barnets annerledeshet.) Jeg bruker barn fra ulike verdensdeler i denne historien. Barn som skiller seg ut pga, hudfarge, språk, religion eller kultur.

 Når barn med bakgrunn fra ulike verdensdeler møtes i en barnehage eller skole, får vi en bukett med roser og lotusblomster i den samme vasen. Det blir et    møtested hvor det vakreste i øst og vest møtes. Nemlig barna, vår fremtid. Barnehagen og skolen blir et sted hvor duften av de vakre blomstene, deres farger og form og deres skjønnhet gjør den pedagogiske institusjonen til en prydhage.

Utspring fra det mørke.

Men både roser og lotusblomster har noen utfordringer som de skal lære å leve med, takle og se på som en del av sin styrke. Ingen barndom er fri for utfordringer, tilpasning og læringsprosesser. Både rosen og lotusblomsten har sitt utspring fra det mørke. Rosen vokser opp av den mørke kompostjorden hvor mange andre planter er begravd. Mens lotusblomsten vokser opp fra gjørmen eller bunnslammet.

Utfordringen for voksne rundt barna er at de klarer å se det lille frøet i gjørmen og i den mørke jorden som kan bli en lotusblomst eller rose. En skal ikke være redd for å bli skitten i vannet som lotusblomsten vokser opp i, eller for å stikke seg på tornene på stilken til rosen. Dersom voksne ikke ser mulighetene som ligger i det frøet, og skjønnheten og styrken, vil
blomstene i barnehagens og skolens vase visne. Dersom barna ikke har kompetente gartnere med «grønne fingre», vil de heller ikke få frem skjønnheten.

Ressursfokus

Barnehagen og skolen må lære å se vekstmuligheter, fremtiden og varmen som ligger i jorden og i bunnslammet. Det handler om å ha ressursfokus, kompetanse, kreativitet og vilje til å gi litt ekstra og ha noen mål.

Jeg bruker ofte dette bildet for å illustrere skjønnheten, uviklingsmulighetene, kjærligheten og det unike som er i ethvert barn. Det er oppvekstvilkårene, oppdragelsen og læringsmiljøet som kan fremme eller hemme barnets mulighet til å synliggjøre det gode i seg og sitt potensial.
Når de voksne rundt barnet legger vekt på mulighetene og har kunnskap, vilje og kompetanse til å få frem det beste hos barnet, gi omsorg og verdsette det unike ved barnet, vil det få gode utviklingsmuligheter. Det vil si at de voksne ser den vakre blomsten som ligger skjult i frøet.

Voksne kan hemme barnets utvikling 

Når det er brister i kunnskapen til de voksne og omgivelsene om hva som er styrken i mangfoldet, kan det hende at barn blir møtt med holdninger som ikke fremmer, men hemmer mulighetene til å synliggjøre ressursene deres. De voksne rundt barna kan på grunn av sin usikkerhet og manglende kunnskap legge merke til det som er vanskelig, alt det negative barnet gjør, eller møte barnet med kritikk. De voksnes holdninger til barnets annerledeshet, manglende kunnskap, kompetanse til å få frem det beste hos barnet og ikke minst evne til å gi omsorg, blir til hinder for en positiv utvikling. De voksne ser ikke annet enn
gjørmen, eller den mørke jorden frøet vokser opp fra. De ser ikke skjønnheten som ligger skjult i frøet. Manglende kunnskap og kompetanse kan føre til at planten får for mye eller for lite vann, lys eller feil næring.

Manzil kan bestilles her:

http://www.cappelendammakademisk.no/akademisk/pedagogikk/product-detail.action?id=127726&query=_&richList=true&facet=ft_academical_subject%3APedagogikk%7CUtdanningsledelse%7C

Advertisements

1 kommentar

Filed under Andre interesse områder, Ledelse

One response to “LOTUSBLOMSTENE OG ROSENE

  1. Tilbaketråkk: Tweets that mention LOTUSBLOMSTENE OG ROSENE | Loveleenbrenna's Blog -- Topsy.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s