Ungdomsskole og foreldresamarbeid.

Når barna våre begynner på ungdomsskolen, er det en overgang til et nytt skolemiljø og også til en hverdag preget av høyere krav, karakterer, nye lærere, nye undervisningsmetoder og nye vennskapsforhold. Det er også en fase i livet hvor hormonene til de unge lever sitt eget liv. Vi foreldre har ofte en eller to tenåringer i hjemmet. Mens en ungdomsskolelærer skal møte 15-20 tenåringer på engang. Ungdom krever en annen type engasjement fra foreldrene. Foreldre er like viktige som de var når barna begynte i første klasse. Men innholdet i samarbeidet mellom hjemmet og ungdomsskolen krever et annet innhold.
Diskuter innhold og formen på samarbeidet.

Nye krav, nytt skoleslag og testing av grense i ungdomsårene, gir grunnlag for å se på samarbeidet mellom hjem og skole i et nytt perspektiv. Våre barn er avhengig av ro, trygghet og trivsel på skolen for at de skal lykkes. Hvordan skal disse individualistene, som ofte har sterke meninger, ta ansvar for hverandre og for å skape arbeids ro på skolen. Samarbeidet mellom hjemmet og skolen på ungdomsskolen, handler om å snakke om ungdomsmiljøet, grenser, overnattinger, fester, uro, bråk, fravær, elevdemokrati, fellesskapet på skolen, skoleresultater og det å bry seg om sitt eget barn og barnets venner.

Ungdommene gjør familien gjennomsiktig.


Selvfølgelig er det vanskeligere å snakke om ting når barna våre kommer i ungdomsårene. Det begynner å handle om våre enge verdier og familien kan lett bli gjennomsiktig. Det som er et viktig ledd i samarbeidet er at vi ikke skal tenke jeg er bedre mamma eller verre mamma enn den andre. Det handler ikke om mitt eller ditt barn, men vi skal samme finne ut hvordan skal vi skape et godt fellesskap for våre barn.
Vi oppdrar våre barn hver eneste dag!


Av og til får vi foreldre høre av lærere og politikere at nå må vi oppdra våre barn! Vi oppdrar barna våre hver eneste dag vi. Vi korrigerer dem, lærer dem å takke for maten, ikke være slem mot sine søsken, gjøre lekser, rydde rommet, ta ansvar, vente på tur, korrigerer språkbruk osv. Vi foreldre sitter med mye kunnskap og kompetanse som er viktig for skolene.
Uro og bråk på skolen

Mange foreldre tror de ikke kan blande seg inn i skolens arbeid. Men når det gjelder oppførsel, bråk og uro på skolen er en midt i foreldrenes kjernerolle. Vi foreldre har en oppdragerrolle, og den kunnskapen og kompetansen vi har om våre barn er unik informasjon for skolen, og et godt utgangspunkt for samarbeid. Når barn vet at foreldre og lærere snakker sammen, står sammen og vil det beste for barnet, vil det skape trygghet og trivsel for barnet.

Det er skolen som har ansvar for å legge tilrette for at samarbeidet mellom hjemmet og skolen.

Bygg broer i fredstid.


Vi foreldre ønsker å bidra til at våre barn skal være stolt over sin skole. I skolen skapes våre barns fremtid og identitet.
Gjennom et godt samarbeid mellom hjemmet og skolen, kan vi sammen bygge broer i fredstid. Da må skolen i samarbeid med FAU skape ny kultur for å ønske nye foreldre velkommen, det må legges til rette for dialog og samarbeid fra dag en. Samarbeid mellom hjem og skole er også tema for FUGs skolestart kampanje SKAP DIALOG, for 8. trinns foreldre.

se også www.fug.no

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Filed under Foreldre, barn og skolen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s