JENTER – STOPP URETTFERDIGHETEN!

Mange kvinner har klokketro på at Norge er et likestilt land. Noen sier til og med at likestillingen er kommet så langt at vi ikke trenger å markere Kvinnedagen i Norge. Det er kanskje på tide å åpne øynene, selv om det kan være mer behagelig å holde dem igjen.
Flere kvinner enn menn tar høyere utdanning. For å få den utdannelsen må jenter konkurrere på lik linje med guttene. De har de samme opptakskravene som guttene for å komme inn på ulike studier, de får karakterer på samme grunnlag, de får ikke lavere studielånsrente eller hybelleie pga kjønn, ei heller billigere pensumbøker. Men når de kommer ut i arbeidslivet utgjør kvinners månedslønn i gjennomsnitt 85 prosent av mennenes.
Omkostningene for jentene
Til tross for at kvinner tar mer utdanning enn menn, gjør menn mest karriere. Hvordan henger dette sammen? Deler av svaret ligger i karrieretilpasningen som ofte skjer når man får barn. Omkostninger ved å være erstattelig på jobb er tap av karriererelatert identitet, meningsytring i jobbsammenheng, nettverk, mestring, lønn og fremtidige karrieremuligheter. Og ikke minst, redusert pensjon.


En god mor, eller egoistisk karrierekvinne?

Mange kvinner opplever motstridende forventninger i forhold til familie og karriere. Dersom en kvinne er hjemme med barna eller jobber deltid etter endt svangerskapspermisjon, heter det at hun har valgt barna fremfor karriere. Hun regnes dermed som en god mor, men dårlig karrierekvinne eller lederemne. Dersom en kvinne velger å dele fødselspermisjonen med partneren eller deltar på kveldsmøter og jobbreiser selv om barna er små, heter det at hun har valgt karriere fremfor barna. Hun regnes dermed som en god karrierekvinne, men dårlig mor.

Ta styringen!
Jeg tror ungdom selv kan være den viktigste drivkraften for å løfte likestilling som tema i skolen. Mulighet til å reflektere over viktige spørsmål i hverdagen kan gjøre at flere ser muligheter for å endre den. Jeg sparker ballen videre og spør alle som er unge i dag om dere ønsker å plukke opp spørsmålene jeg nå har stilt, eller aksepterer dere tingenes tilstand? Vil dere overlate viktige avgjørelser i deres liv til andre, eller ta styringa selv? Vil dere bli minstepensjonister – eller er dere klare for å kjempe for en mer rettferdig fremtid?

1 kommentar

Filed under Likestilling og kvinner

One response to “JENTER – STOPP URETTFERDIGHETEN!

  1. Mildreck

    Loveleen, du er skriver så flott og er ett godt forbilde å ha 🙂 Er absolutt med på tankegangen din og kjenner meg igjen i dine poeng. Jeg har alltid irritert meg over at jeg kun har to bokser å forholde meg til. Enten god mor eller god karrierekvinne. Det er så sant det du skriver at alt fram til man går ut i arbeidslivet er lik konkurranse mellom kvinner og menn. Men så fort man trer ut i jobbjungelen så er det visse koder og ikke minst dobbeltarbeid som møter kvinner flest.
    Og særlig minoritetskvinnen! Jeg som er av Sør amerikans opphav har tatt høyre universitetsutdannelse med bachelorgrad,og er nå i arbeid. Men gudene skal vite at det har vært hardt arbeid lenge før jeg kom ut i arbeid. Og det er det forsatt. Jeg føler jeg har alle sine øyner på meg, «jeg må prestere ellers tror de at jeg bare er en dum mørk jente».
    Det er ikke lett å hele tiden føle presset, som kvinne og ikke minst som MINORITETSKVINNE. Vi må kjempe videre i kvinnekampen, for jeg vil ikke at mine framtidige søstre skal føle det samme presset som jeg har hatt. Jeg vil at framtiden skal bære preg på likhet mellom oss ALLE.

Legg igjen en kommentar

