Matematikk – foreldre teller!

Jeg får ikke til matematikken, kan du hjelpe meg med leksene mamma, spør Markus. Matte, huff det var det verste faget jeg visste om. Jeg har aldri skjønt hensikten med ligninger og geometri og heller aldri hatt bruk for det etter at jeg ble ferdig med skolen, svarer mor.

Våre holdninger
Vi foreldre har ulike erfaringer fra vår skolegang. Noen av oss likte matematikk godt og syntes det er morsomt å hjelpe barna med matematikklekser. Mens andre syntes det var et vanskelig fag og føler at man ikke har mulighet til å hjelpe barna med leksene. Erfaringer viser at mange som sliter med matematikk, slett ikke mangler anlegg eller talent, men har fått et negativt forhold til faget.
Uansett hvilke erfaringer vi har fra vår skolegang er det viktig at vi foreldre ikke overfører våre negative erfaringer på våre barn. Våre erfaringer er ikke våre barns virkelighet og de skal få gjøre sine egne erfaringer, i en nyere tid, med nye lærere, med nye undervisningsmetoder, nye bøker, og ikke minst, på sine premisser og med sine forutsetninger.
Foreldrenes holdninger påvirker barnas holdninger. Vår positive holdning til skolen og til matematikken er den beste hjelpen vi kan gi våre barn.

Hva kan vi foreldre gjøre hjemme?
Uansett hvilken erfaring mor til Markus har med faget, kan hun gjøre mye for å hjelpe ham med matematikk. Hun kan oppmuntre og dermed vise at faget er viktig. Hun kan ”jakte på matematikk” i hverdagen. (Matlaging, innkjøp, forming, håndarbeid eller sport er skjulte regnestykker). Hun kan vise interesse for matematikkleksene. Kortspill og terningspill egner seg godt til å bygge opp den grunnleggende tallforståelsen. Gjennom spill får barn forhold til størrelser og kan trene seg på enkle matematikkoppgaver, og gjennom puslespill kan barn lære å gjenkjenne kombinasjoner og geometriske former.
Hvis barnet gang på gang sliter med lekser, ta kontakt med læreren. Da må leksene tilpasses bedre – barna må ha reell mulighet til å lykkes.

Matematikk viktig kunnskap i arbeidslivet.

Det er mange yrker som krever matematikkunnskaper, som for eksempel jordbrukere, ekspeditører, dataprogrammere, sjåfører, sykepleiere, lærere, selvstendig næringsdrivende, militære, og mange flere bruker matematikk i arbeidet sitt. Matematikk er viktig kunnskap i yrkeslivet. Verken internett, fjernsyn eller mobiltelefoner hadde eksistert uten matematikkunnskaper. Gode regneferdigheter gir barn og unge følelse av mestring- og det å mestre gir selvtillit og lyst til å gå videre. For å bli flink i matematikk, er det viktig å regne mange oppgaver.

Samarbeid mellom hjem og skole
Det er nå innført nasjonale prøver i matematikk. Prøvene gjennomføres på 4.,7. og 10.trinn. Gjennom nasjonale prøver kan læreren identifisere hva elevene kan og hva de sliter med, og dette bør tas opp som tema på konferansetimen. Konferansetimen skal bidra til å gi enkeltelev en mulighet til å utvikle seg og lykkes – uansett hvilket nivå eleven er på. Elevens, lærerens og foreldrenes erfaring er viktig for å legge et best mulig grunnlag for videre læring. Her kan foreldre, eleven og lærere sammen finne ut hvordan de skal samarbeide for å hjelpe eleven med matematikk, og hvordan de skal følge opp de avtalene de gjør seg imellom.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Filed under Foreldre, barn og skolen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s