Norsk historie og minoritetskvinners frihetskamp

Utfordringen er å få frem verdien, knyttet til det moderne og fortiden. Folk, barn og unge må føle at det angår dem.
– Sett de. I vil snakke med de.
Julie setter seg midt imot henne ved kjøkkenbordet.
– Du har ikkje nåke du vil fortel me, Julie?
– Nei, kva skulle det vere?
– Du vil ikkje? Då spør i de, kor ha du vore hen?
– I gikk en tur, berre, og så glømte i tida. I e lei for at det vart så sent.
– Sitt ikkje her og lyg for mor di.
– Lyg? Men i lyg da ikkje, mor?
– Jau, du lyg. Ho Hanna va her i kveld. (…) Og så får i vete at du flyg langs vegen med ein kar. At du ikkje skjemmes.
Jeg har brukt norsk litteratur i mitt arbeid med endringsprosesser og integreringsarbeid. Når jeg leser teksten om Julie til Elstad, kan jeg bruke litteraturen i min egen prosess for å forstå meg selv, jeg lærer å stille de riktige kritiske spørsmålene, når jeg hører Ibsens NORA, i Et dukkehjem. Det var akkurat som å høre mor. Det var ikke noe forskjell, bare i tid, ikke noe annet. Mange minoriteters tenkning og omgivelsene reaksjoner lærte jeg å forstå gjennom bøkene til Collett, Undset og Elstad.
Biblioteket har en sentral rolle når det gjelder inkludering, skape fellesskap og ikke minst redusere sosiale forskjeller i skolen. Bibliotekets rolle i inkluderingsarbeidet må ikke reduseres til å tilrettelegge tilbudet for innvandrerbefolkningen. Innvandrerbefolkningen blir da omtalt som om nesten ingen kan snakke eller lese norsk, de har lav utdanning og lite kjennskap til bøker. Men mangfoldet i blant minoriteten er stort. Det er personer som snakker flytende norsk, som er født og oppvokst i Norge, det er analfabeter, dyslektikere, blinde, det er folk som behersker flere språk, som ikke bare leser norske bøker, men også savner et utvalg av litteratur på engelsk og andre verdensspråk. Mange norske forfattere er oversatt til ulike språk, det er like viktig at de oversettelsene er tilgjengelige i bibliotekene. Kanskje veien til inkludering og endringprosessen blir enklere når minoritetsforeldre kan lese om norske kvinners frigjøringskamp.
Når historien går hånd i hånd med dagen idag kan fremtiden for mange minoritetskvinner bli endret. Jeg skulle ønske norsk historie ble et verktøy for å hjelpe mange kvinner og menn mot en mer likestilt liv.

Legg igjen en kommentar

Filed under Likestilling og kvinner

Legg igjen en kommentar

