Det bor en ridder i et hvert barn!

Når barn med bakgrunn fra ulike verdensdeler møtes i en barnehage eller skole, får vi en bukett med roser og lotusblomster i den samme vasen. Det blir et møtested hvor det vakreste i øst og vest møtes. Nemlig barna, vår fremtid. Barnehagen og skolen blir et sted hvor duften av de vakre blomstene, deres farger og form og deres skjønnhet gjør den pedagogiske institusjonen til en prydhage.

Men både roser og lotusblomster har noen utfordringer som de skal lære å leve med, takle og se på som en del av sin styrke. Ingen barndom er fri for utfordringer, tilpasning og læringsprosesser. Både rosen og lotusblomsten har sitt utspring fra det mørke. Rosen vokser opp av den mørke kompostjorden hvor mange andre planter er begravd. Mens lotusblomsten vokser opp fra gjørmen eller bunnslammet. Utfordringen for voksne rundt barna er at de klarer å se det lille frøet i gjørmen og i den mørke jorden som kan bli en lotusblomst eller rose. En skal ikke være redd for å bli skitten i annet som lotusblomsten vokser opp i, eller for å stikke seg på tornene på stilken til rosen. Dersom voksne ikke ser mulighetene som ligger i det frøet, og skjønnheten og styrken, vil blomstene i barnehagens og skolens vase visne. Dersom barna ikke har kompetente gartnere med «grønne fingre», vil de heller ikke få frem skjønnheten. Barnehagen og skolen må lære å se vekstmuligheter, fremtiden og varmen som ligger i jorden og i bunnslammet. Det handler om å ha ressursfokus, kompetanse, kreativitet og vilje til å gi litt ekstra og ha noen mål.

Jeg bruker ofte dette bildet for å illustrere skjønnheten, uviklingsmulighetene, kjærligheten og det unike som er i ethvert barn. Det er oppvekstvilkårene, oppdragelsen og læringsmiljøet som kan fremme eller hemme barnets mulighet til å synliggjøre det gode i seg og sitt potensial. Når de voksne rundt barnet legger vekt på mulighetene og har kunnskap, vilje og kompetanse til å få frem det beste hos barnet, gi omsorg og verdsette det unike ved barnet, vil det få gode utviklingsmuligheter. Det vil si at de voksne ser den vakre blomsten som ligger skjult i frøet. Når det er brister i kunnskapen til de voksne og omgivelsene om hva som er styrken i mangfoldet, kan det hende at barn blir møtt med holdninger som ikke fremmer, men hemmer mulighetene til å synliggjøre ressursene deres.

Mangfold og flerkultur er ikke bare knyttet til innvandrere, religiøse eller etniske minoriteter. I min bok MANZIL har jeg referert til tidligere rektor ved Østgård skole i Nes kommune, Hilde Scherven beskriver mangfoldet og sin rolle som rektor slik: Det å få lov til å møte – ansikt til ansikt. De fleste barn er utrolig takknemlige. De krever så lite. En hilsen om morgenen trenger alle. Så holder det med en plan for dagen og en liten oppmuntring, så er de selvdrevne og gir masse av seg selv tilbake. De vet at vi er der. De kjenner at vi vil dem vel. Noen trenger mye mer. Aller helst en engel på skuldra som kunne gitt oppmuntring og veiledning hvert sekund. Noen trenger et anerkjennende blikk eller en oppmuntrende kommentar, minst femti ganger hver dag. Det er de som har lopper i blodet, de usynlige, de som biter negler, de som ikke helt har lært seg samfunnets normer og spilleregler. De som slåss, banner, mobber, gråter og slettes ikke er klare til å lære at sju ganger åtte er femtiseks. Det er da det gjelder aller mest for oss voksne i skolen. Det er da det gjelder for meg. Vi kan ikke tildele dem en offerrolle. Du vet hva som skjer med barnets identitet og handlekraft når vi synes synd på? Vi kan ikke kjefte eller true. «Det vonde drep du ikkje med øks. «Oppgaven er å finne barnets styrke. Se akkurat dette barnet for det det er. Se hva barnet har ,ikke henge oss opp i skavanker og mangler. Gi barnet følelsen av at det mestrer. Hjelpe det å finne sin plass. La det føle gleden ved å strekke seg etter nye utfordringer som skal overvinnes. Gi barnet følelsen av å være verdsatt og ha medansvar. La barnet kjenne: Det bor en ridder i meg! Et afrikansk ordtak sier: «Det du tror om meg, slik du er mot meg, hvordan du ser på meg, hva du gjør mot meg, hvordan du lytter på meg – slik blir jeg.» Det er som å være detektiv eller låsesmed. Vi skal finne ledetråden eller den rette nøkkelen til barnets framtid. For noen finnes den i boklig lærdom, for noen finnes den i musikk og drama, kanskje i et piano, for andre i hoppbakken eller i en spikkekniv. Det er det som er andre skolefolks og min oppgave og vårt store privilegium: Ja, alle andre voksnes også, for den saks skyld: Å få lov å skape daglige situasjoner der barn i glede kan få si: «Jeg klarte det!»

Det er mange vakre blomster i barnehagen og skolen. De trenger ulik stell. De voksne rundt barna kan på grunn av sin usikkerhet og manglende kunnskap legge merke til det som er vanskelig, alt det negative barnet gjør, eller møte barnet med kritikk. De voksnes holdninger til barnets annerledeshet, manglende kunnskap, kompetanse til å få frem det beste hos barnet og ikke minst evne til å gi omsorg, blir til hinder for en positiv utvikling. De voksne ser ikke annet enn gjørmen eller den mørke jorden frøet vokser opp fra. De ser ikke skjønnheten som ligger skjult i frøet. Barnehagen og skolen skal være et godt sted for alle, hvor det er et inkluderende miljø, der alle er likeverdige, og der de voksne har troen på at alle barn kan lære, utvikle seg og lykkes. Eller som Scherven sier, det bor en ridder i et hvert barn!

Advertisements

1 kommentar

Filed under Foreldre, barn og skolen

One response to “Det bor en ridder i et hvert barn!

  1. Kjersti Fløgstad

    Veldig bra beskrevet, Loveleen! Tenk hvis alle som har med barn å gjøre kan forsåt dette. Hvilken forskjell ville ikke det gjøre?
    Kan vi få publisere eller linke til denne bloggen fra Den ene siden vår?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s